HEM          Uppdaterad: 2010-05-27  11:53                     [ Tillbaka ]

DTR1210 WEBBDESIGN 100p
Lärare: Roger C EC Roden
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mattias Mattson VT2010

Kursen startar 20/1-09        Genomförda kursmål

                 A1  A2  A3  A4  A5  A6  A7  A8  A9  B1  B2  B3  B4  B5  B6  B7  B8  B9

Status =  Väl Godkänt   Godkänt   EJ KLAR   EJ PÅBÖRJAD   ICKE Godkänd





Övning 1: Kursmål:A7 redovisas senast torsdag 5/3-2009
Du skall testa de vanligaste HTML-taggarna och ni skall tillsammans i klassen skapa 80st unika HTML-tagg frågor
med bilder till provprogrammet.
Ni skall även skapa ett enkelt HTML-dokument som beskriver de 80 taggarna.
Du skall använda textredigeraren "Anteckningar" för att skapa ditt HTML-dokument.

BRA LÄNKAR:

BÄSTA SIDAN här kan du testa: http://www.w3schools.com/
 
http://www.w3c.se/
http://www.w3.org/ 
http://www.monkeytoys.com/htmlkurs/

http://www.w3.org/Amaya/User/BinDist.html
http://www.htmlcodetutorial.com/images/_AREA.html
http://www.faqs.org/docs/htmltut/images/_AREA_HREF.html
http://www.ninaweb.se/hjalpguide/imagemap/imagemap.php
http://www.levonline.com/sv/
http://www.webbyggaren.com/
http://download.openoffice.org/other.html#sv
http://www.dart.com/ctl_web.aspx
http://www.phpportalen.net/index.php
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html
http://www.scrappa.nu/archives/2008/05/07/2253/
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=715

EXTRA EXTRA:
Ni har missat redovisningen av taggar, Lämna snarast in era frågetaggar
(Jag kommer att bedömma er kreativitet där ni visar att ni fattat vad taggar gör och hur de kan användas)
Använd gärna bilder i frågorna detta get klara + poäng

syntax:

Fråga X
Vad gör taggen <h1> 
f Start för radbrytning
r Start för rubrik storlek 1
f Centrerar texten
f Anger höjden till 1 på fonten
f Avslutar rubriken 
reserv
bild
ljud
Fråga X
Vad? osv


Övning 2: redovisas senast torsdag 19/2-2009
Du skall .......

 
KURSPLAN

DTR1210 - Webbdesign
100 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:28

Mål

Mål för kursen

A Kursen skall ge grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad samt multimediala programvaror och färdigheter i att använda dessa.
B Kursen skall även ge kunskap om hur en webbsida skapas och läggs upp.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
1 kunna skapa och designa en användarvänlig webbsida med länkar och multimediapresentationer
2 kunna skapa grafik-, video- och ljudobjekt i korrekta och optimerade filformat
3 kunna skapa enklare animeringar
4 kunna använda olika programvaror för att skapa webbsidor
5 känna till olika browsers (webbläsares) prestanda och övriga egenskaper
6 kunna använda bild-, video- och ljudredigeringsprogram
7 ha kunskap om beskrivningsspråkets viktigaste satser, funktioner och syntax
8 ha kunskap om upphovsrättsregler och andra bestämmelser som har betydelse för området
9 ha grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad, samt kunna analysera sidlayouter.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven skapar och designar webbsidor med länkar och multimediapresentationer.
Eleven skapar med viss handledning objekt och enklare animeringar.
Eleven använder med viss handledning bild-, video- och ljudredigeringsprogram.
Eleven ger exempel på hur upphovsrättsregler och andra bestämmelser påverkar arbetet.
Eleven redovisar beskrivningsspråkets viktigaste satser.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för arbetsuppgifterna.
Eleven använder internet med omdöme.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven utför webbdesign med noggrannhet och omsorg och når snabbt avsett resultat.
Eleven skapar på egen hand objekt och enklare animeringar.
Eleven tillämpar upphovsrättsregler och andra bestämmelser i arbetet.
Eleven hämtar självständigt information för arbetsuppgifterna från olika källor.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt.
Eleven väljer lösningar med hänsyn till design och funktion samt med hänsyn till säkerhet, ekonomi, lagstiftning och etik.

 


Skolverket 2007-09-18